گوگل سرپ (Google SERP) مخفف عبارت Search Engine Result Page به معنای صفحه نتایج موتور جستجوگر گوگل است. این صفحه درواقع همان صفحه‌ای است که وقتی یک عبارت را در گوگل سرچ می‌کنید به شما نمایش داده می‌شود.

از آنجا که گوگل همیشه سعی بر جلب رضایت کاربران داشته و در تلاش است تا بهترین نتایج برای جستجوی عبارت‌های مختلف را در اختیار آن‌ها قرار دهد، قرار گرفتن در این صفحه همواره جزو اولویت‌های وبسایت‌ها بوده و در جهت رسیدن به این صفحه تلاش خود را انجام می‌دهند. در این میان برای گرفتن جایگاه بهتر باید در انتخاب بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد به منظور دریافت خدمات سئو دقت عمل بخرج دهید.

بخش‌های مختلف گوگل سرپ چیست؟

صفحه نتایج گوگل یا همان Google SERP از چند بخش مجزا تشکیل شده است که در ادامه به هریک به‌صورت خلاصه خواهیم پرداخت.

Adwords

وقتی بسیاری از عبارت‌های با سرچ بالا را در گوگل جستجو می‌کنیم، چند لینک ابتدایی صفحه گوگل سرپ را گوگل ادوردز یا همان تبلیغات گوگلی تشکیل می‌دهند. این تبلیغات با یک باکس کوچک در کنار آن‌ها که کلمه ad در آن دیده می‌شود قابل تشخیص هستند و شامل سایت‌هایی می‌شوند که از تبلیغات گوگل برای معرفی کسب‌و‌کار خود در آن زمینه خاص بهره می‌برند.

Organic Results

پس از چند سطر اول که شامل تبلیغات گوگلی بود، در ادامه ۱۰ نتیجه برتر گوگل در زمینه عبارت مورد جستجوی ما قابل مشاهده خواهند بود. این نتایج شامل برترین وبسایت‌هایی است که با استفاده از سئو در رتبه‌بندی صفحه اول گوگل قرار گرفته‌اند و عموما محتواهایی باکیفیت و کاربر پسند دارند.

البته قرار گرفتن سایت‌ها در نتایج برتر، صرفا محدود به کیفیت محتوای آن‌ها نیست و عوامل دیگری نظیر تعداد و کیفیت بک‌لینک‌های آن سایت و بهره‌مندی از خدمات بهترین طراحی سایت در مشهد به جهت داشتن دسترسی راحت کاربران به بخش‌های مختلف سایت و سرعت بهینه آن نیز در این رتبه‌بندی دخیل هستند.

Rich snippets

گاهی نتایج خروجی گوگل شامل اسنیپت‌هایی می‌شوند که به‌صورت امتیازدهی ستاره‌دار و یا تصاویر مرتبط به جستجوی ما در زیر لینک خروجی است.

FAQ

در بسیاری از موارد خصوصا در جستجوی عبارت‌های انگلیسی، بعد از تبلیغات گوگلی یک سری سوالات پرتکرار برای کاربر نشان داده می‌‌شود که با کلیک بر روی آن می‌تواند پاسخ سوال خود را بدون ورود به سایت موردنظر در همین صفحه گوگل سرپ مشاهده کند. این سوالات معمولا از مقالات وبسایت‌ها توسط خود گوگل استخراج می‌شوند.

Others

بسته به تشخیص گوگل و نوع عبارت مورد جستجو، گوگل سرپ می‌تواند شامل نشان دادن امتیازبندی، نمودارهای مختلف، لینک‌های داخلی یک وبسایت، نقشه، ویدیو و… باشد.

اهمیت گوگل سرپ برای سئو و امکان قرار گرفتن در این نتایج

واضح است که اگر یک وبسایت در نتایج اولیه گوگل قرار بگیرد، امکان و پتانسیل دریافت بازدیدکننده از گوگل برای آن به‌مراتب افزایش خواهد یافت. اما چطور می‌شود که وبسایت ما به این صفحه راه پیدا کند؟ درواقع در این زمینه کاری از دست ما ساخته نیست و انتخاب این نتایج (به جز در موارد تبلیغات گوگلی) به‌عهده گوگل است.

اما باتوجه به اینکه گوگل همواره سعی در نشان دادن بهترین نتایج جستجو به کاربران خود دارد، می‌توان گفت که راه ورود به این صفحه، بهبود کیفیت محتوای وبسایت از طریق بهینه سازی سایت در مشهد با توجه به فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل خواهد بود.

جمع‌بندی

گوگل سرپ Google SERP درواقع چینش صفحه نتایج جستجو توسط گوگل است که براساس فاکتورهای مختلفی توسط این شرکت انجام می‌پذیرد. اگر به‌دنبال نتایج سریع هستید، تبلیغات گوگلی بهترین راه برای شما خواهد بود. چراکه در بهترین قسمت از صفحه سرپ نمایش داده می‌شود.

در غیر اینصورت بهتر است روی محتوای سایت خود کار کنید و بهینه‌سازی محتوا در کلمات با سرچ کمتر را جدی بگیرید. درپایان نظرات ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع