در گذشته استفاده از عینک‌های ورزشی هنگام ورزش چندان مرسوم نبود و ورزشکاران علاقه‌ای برای استفاده از عینک‌ها نداشتند اما امروزه با پیشرفت علم ورزشی بسیاری از ورزشکاران برای حفاظت از چشم خود در هنگام ورزش از عینک‌های ورزشی استفاده می‌کنند. در برخی از رشته‌ها به‌طورکلی استفاده از عینک ورزشی واجب و ضروری است اما در برخی از رشته‌ها ورزشکاران در مورداستفاده یا عدم استفاده از عینک‌های ورزشی دارای اختیار هستند.


این مقاله را به آشنایی با انواع عینک‌ ورزشی اختصاص داده‌ایم و قصد داریم تا عینک موردنیاز هر ورزش را مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین اگر شما نیز علاقه‌مندید تا دررابطه‌با این موضوع اطلاعاتی را به دست آورید، تا پایان همراه ما باشید.


شما علاوه بر خرید عینک ورزشی، می‌توانید از سایت فراشاد برای خرید عینک آفتابی نیز بازدید کنید.


عینک ورزشی؛ عینک مناسب برای فعالیت‌های ورزشی

همان‌طور که اشاره کردیم امروزه استفاده از عینک‌های ورزشی مرسوم‌تر از گذشته است اما باید بدانید که نمی‌توان هر عینکی با هر مشخصاتی را برای فعالیت‌های ورزشی در نظر گرفت. یک عینک ورزشی مناسب می‌بایست دارای ویژگی‌های زیر باشد:


باعث کاهش گسترده بینایی و دید فرد نشود.

در هنگام فعالیت ورزشی، چشم‌ها را از خطرات فیزیکی دور نگه دارد.

در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید از چشم‌ها مراقبت کند.

حس ایمنی و راحتی را در هنگام ورزش به فرد ورزشکار منتقل نماید.

لزوم استفاده از عینک ورزشی

در ورزش‌های بدون برخورد و کم‌خطر نیز پیشنهاد می‌شود از عینک ورزشی استفاده نمایید. به طور مثال، ورزش بدمینتون ورزش بی‌خطری محسوب می‌شود اما اغلب ورزشکاران این رشته از عینک ورزشی استفاده می‌کنند تا از بروز مشکلات برای چشم خود جلوگیری کنند. به‌طورکلی، رشته‌های ورزشی که دارای توپ، راکت و اشیا معلق در هوا هستند، برای سلامتی چشم تهدید به‌حساب می‌آیند و پیشنهاد می‌شود تا محافظ‌های چشم استفاده نمایید. استفاده از لنزهای پلی‌کربنات نیز می‌تواند کارآمد باشد.


انواع عینک‌های ورزشی

باتوجه‌به دلایلی که در مورد لزوم استفاده از عینک در بسیاری از رشته‌های ورزشی بیان کردیم، در این بخش به معرفی انواع عینک‌های ورزشی می‌پردازیم. در حالت کلی، عینک‌های ورزشی به دو دسته عینک طبی ورزشی و عینک مخصوص ورزشی تقسیم می‌شوند.


عینک طبی ورزشی

برخی از ورزشکاران چشمان ضعیفی دارند و با مشکلات بینایی مانند تاری دید دسته و پنجه نرم می‌کنند، این موضوع باعث شده است تا کارشناسان عینک طبی ورزشی را طراحی کنند تا این دسته از ورزشکاران نیز برای ورزش مشکلی نداشته باشند. حتماً ادگارد داویدز بازیکن فوتبال را می‌شناسید که در هنگام ورزش و تمرین از عینک طبی ورزشی استفاده می‌کرد، تا مشکلی از نظر دید نداشته باشد. این یک نمونه از استفاده از عینک طبی ورزشی است.


مهم‌ترین ویژگی عینک‌های طبی ورزشی این است که این محصول باید دارای بند پشت سر باشد تا هنگام ورزش، عینک در جای خود باقی بماند و مشکلی از بابت حرکت کردن ورزشکار ایجاد نشود.


عینک‌های مخصوص ورزشی

بدیهی است که نوع عینک به نوع ورزش مدنظر بستگی دارد و در کل انواع عینک‌های ورزشی از نظر ورزش تعیین شده‌اند. برخی از انواع عینک‌های ورزشی:


عینک ورزشی مناسب تنیس

ورزش تنیس از آن دسته رشته‌های ورزشی است که دید ورزشکار بسیار مهم است و اگر دید آن مختل شود، احتمال باخت فرد بسیار بالا می‌رود. به همین دلیل، در بسیاری از مواقع ورزشکاران به استفاده از عینک ورزشی مخصوص تنیس روی می‌آورند. این عینک دارای ویژگی‌های زیر است:


برخورداری از لنز دوگانه برای راحتی چشم

بهره‌مندی از بازوهای انعطاف‌پذیر و قابل تنظیم

پوشش کامل اشعه‌های UVA و UVB

عدم ایجاد مشکل برای دید ورزشکار

عینک ورزشی مناسب والیبال ساحلی

به دلیل اینکه رشته والیبال ساحلی در زیر نور آفتاب برگزار می‌شود، استفاده از عینک آفتابی ورزشی مناسب ضروری تلقی می‌شود. ویژگی‌های لازم برای عینک ورزشی مناسب والیبال ساحلی:


برخورداری از فریم سبک برای راحتی

بهره‌مندی از قابلیت تهویه هوای مناسب

برخورداری از لنز یکپارچه

عینک ورزشی مناسب دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری از دیگر رشته‌هایی است که در آن از عینک ورزشی استفاده می‌شود. در این ورزش نیز ورزشکار می‌بایست دید کاملی به اطراف داشته باشد و باید از عینک مناسبی استفاده نمایید. تعریق زیاد و عدم توانایی در پاک‌کردن عرق در هنگام ورزش دوچرخه‌سواری، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در ساخت عینک دوچرخه‌سواری رعایت شده باشد.


به همین منظور، در فریم سبک این عینک، مسدودکنندۀ عرق تعبیه شده است. از جمله ویژگی‌های عینک این رشته ورزشی می‌توان به سبک بودن، نازک بودن فریم، پل بینی دوگانه، طراحی خاص بازوهای عینک، انعطاف بالا و… اشاره کرد.


عینک مناسب ورزش شنا

شنا یکی از رشته‌های ورزشی است که در آن استفاده از عینک بسیار مهم است و بدون عینک شنا، انجام این رشته به‌صورت حرفه‌ای ممکن نخواهد بود. شما در هنگام خرید عینک شنا می‌بایست نکات زیر را رعایت نمایید:


عینک شنا باید راحت باشد، به همین دلیل، در هنگام خرید می‌بایست به‌اندازه و مدل عینک شنا دقت کنید.

دید عینک شنا بسیار مهم است و شما می‌بایست دقت کنید که عینک مدنظر دارای پوشش محافظتی در برابر اشعه‌های مضر خورشید باشد.

رنگ لنز عینک نیز می‌تواند بسیار مهم باشد و پیشنهاد می‌شود برای شنا در فضای باز از عینک با لنز دودی و برای شنا در فضای بسته از عینک با لنز شفاف استفاده نمایید.

عینک اسکی

یکی از دیگر رشته‌های محبوبی که تمامی ورزشکاران آن از عینک استفاده می‌کنند، اسکی است. باتوجه‌به شرایط ورزشی اسکی و خطرات جانی خطای دید، عینک نباید هیچ‌گونه مشکلی برای گسترۀ بینایی ورزشکاری ایجاد کند و این موضوع سبب شده است تا کارشناسان در طراحی این عینک، فریم را در نظر نگیرند.


از دیگر ویژگی‌های عینک اسکی می‌توان به قابلیت محافظت این عینک در برابر نور خورشید، قابلیت محافظت در برابر نور منعکس‌شده توسط برف و محافظی برای سرمای یخ‌بندان و … اشاره کرد.


سخن آخر

در این مقاله به بررسی لزوم استفاده از عینک ورزشی پرداختیم و دریافتیم که در ورزش‌های مختلفی از این ابزار برای کاهش خطرات و ایجاد شرایط رقابت استفاده می‌شود. در ادامه انواع عینک ورزشی را بیان کردیم و متوجه شدیم که عینک‌های ورزشی به دو دسته عینک طبی ورزشی و عینک مخصوص ورزش‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.


در پایان دریافتیم که بسیاری از ورزش‌ها مانند اسکی، اگر عینک مناسب استفاده نشود، حتی خطرات ممکن است جان فرد را تهدید نمایند؛ بنابراین اگر قصد دارید در این رشته‌های ورزشی شرکت کنید، می‌توانید با مراجعه به سایت فراشاد و بررسی بخش‌های مختلف، محصول موردنظر خود را بیابید. برای خرید عنوان عینک اینجا کلیک کنید.